KOTOWICZ.pl
  • Zapiski
  • Fakty
  • Polityka
  • Kalendarz
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Zapiski
  • Fakty
  • Polityka
  • Kalendarz
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
KOTOWICZ.pl
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Kalendarz

Edukacja i wychowanie „ku gwiazdom”

Komentarz do kończącego się roku szkolnego 2024/2025

KK Dodane przez KK
27/06/2025
w Kalendarz
0
Edukacja i wychowanie ku gwiazdom
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

Politycy mieniący się postępowymi i racjonalnymi zwolennikami demokracji wytaczają działa przeciw nauce religii w szkołach oraz maturze z matematyki. Dzieje się to w czasie, gdy astronauta z Polski sięga po gwiazdy dzięki swojej wiedzy i wewnętrznej determinacji.

Mamy koniec roku szkolnego, w którym na dodatek zakazano pracy domowej uczniów i zredukowano podstawy nauczania w niemal wszystkich przedmiotach. W zamian od nowego roku szkolnego dzieci i młodzież dostaną „edukację zdrowotną”. Hektolitry tuszu i gigabajty publikacji poświęcono przez ostatnich kilkanaście miesięcy na to, by wykazać nonsensy „deformy” oświaty realizowanej przez koalicję liberałów i lewicy rządzącej Polską od 13 grudnia 2023 r. Rugowanie katechezy z przedszkoli i szkół, wyjaławianie programów nauczania oraz zniesienie praktyki zadań domowych było na sztandarach idących po władzę ugrupowań tworzących obecnie rząd. Nie można zatem zarzucić braku konsekwencji, co nie znaczy, że można efekty tych działań uznać za korzystne.

Niezależnie od osobistego stosunku do chrześcijaństwa, nie sposób racjonalnie zakwestionować prawa rodziców do decydowania o kierunku wychowania ich dzieci. Katecheza w szkole czy przedszkolu jest otwarciem na wartości etyczne i na sferę wiary, a nie ich narzucaniem. Nauczanie religii w publicznych systemach oświaty nie było i nie jest czymś nadzwyczajnym w Europie, a wręcz jest normą. Lekcje religii są po prostu częścią procesu kształtowania umysłów i postaw dzieci i młodzieży.

Walka z religią w szkole jest ogniwem walki z religią w ogóle, i to walki prowadzonej przez ludzi twierdzących, że „Boga nie ma” lub że „w Boga nie wierzą”. To ich prawo, ale nie oznacza to obowiązku dla innych. Mogę tolerować ateizm czy ambiwalencję religijną nawet bolejąc nad tym. Świeckość państwa i rozdział od Kościoła to wytrychy, przy pomocy których niewierzący lub krytycznie (wrogo) usposobieni do chrześcijaństwa ludzie chcą nas, chrześcijan, zamknąć w kruchtach czy katakumbach. To rezultat ich poglądów, które – gdy zdobywają władzę – z rewolucyjnym zapałem wdrażają w życie. „Wycięcie” ocen z religii ze średniej ocen na świadectwie szkolnym (uznane zresztą przez Trybunał Konstytucyjny jako naruszenie fundamentalnych praw obywatelskich) już wymuszono na koniec tego roku szkolnego. W oczywisty sposób krzywdząc przy tym uczennice i uczniów, którzy brali udział w lekcjach religii. Wdrażanie tych zmian w drodze rozporządzeń to jeszcze jedna oznaka traktowania sprawy według doktryny „działania prawa tak jak my je rozumiemy”.

„Cięcia” w siatce godzin na nowy rok szkolny będą drastycznie ograniczać dostęp do lekcji religii. Nie wiemy jeszcze jakie stanowisko w tej sprawie zajmie Trybunał Konstytucyjny oraz Europejski Trybunał Praw Człowieka, gdzie trafiły skargi formułowane przez biskupów i katechetów. Nie trzeba być specjalistą od dydaktyki, aby wiedzieć, że nauczanie jakiegokolwiek przedmiotu nauczania raz w tygodniu oznacza redukcję jego znaczenia. Dodatkowy „rygor”, jakim obłożono katechezę, aby była prowadzona tylko na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej, pogłębia marginalizację przedmiotu. O fatalnej sytuacji wielu katechetów tracących dotychczasowe warunki pracy można byłoby napisać odrębny tekst.

Do Sejmu RP trafił już obywatelski projekt ustawy określanej hasłem „Religia lub etyka w szkole” podpisany przez pół miliona obywateli. Co do zasady dokument ma na celu wpisanie w prawo oświatowe i inne przepisy regulujące funkcjonowanie szkolnictwa publicznego, reguły obowiązku udziału ucznia w zajęciach z religii lub etyki, oceniania postępów w nauce z tych przedmiotów i wpisywania ocen do średniej wyników ucznia. Co zrobi z wnioskiem obywatelskim parlament, w którym obecnie większość mają przeciwnicy takich rozwiązań? Czy może się okazać, iż w tej kwestii większość w Sejmie, potem w Senacie okaże się inna od tej, jaką widzimy dotąd? Jak postąpi z ewentualnie przyjętą ustawą prezydent RP? Bieżąca polityka, a właściwie jej dynamika, nie pozwalają niczego przesądzać, a już z pewnością nie ma szans na to, by w roku szkolnym 2025/2026 udało się przywrócić normalność w odniesieniu do lekcji religii i etyki. Dwa lata szkolne stracone…

O ile walka z religią w szkole i przedszkolu napędza lewicujących czy liberalnych polityków, o tyle podjęta w ostatnich dniach batalia z matematyką na maturze musi budzić kompletną konsternację. Argumentacja polityków obozu rządzącego walczących przeciw maturze z matematyki brzmi na przykład tak: Chcemy edukacji, która wspiera, a nie rani. Która rozwija, a nie wyklucza. Matematyka to piękna dziedzina – ale nie powinna być przeszkodą nie do pokonania dla tych, którzy mają inne talenty. Szanujmy różnorodność umysłów. Jeszcze jeden przykład (tego samego autora): Jako nauczyciel, mówiłem o uczniach, którzy mają ogromny potencjał – są humanistami, artystami, pasjonatami języków – ale obowiązkowa matura z matematyki staje się dla nich nie do przejścia. Zamyka im drogę do marzeń. To samo dzieje się w przypadku zawodowców. Dodatkowo, wykazałem brak równych szans uczniów. Przykład kolejny: Obowiązkowa matura z matematyki to zmora wielu uczniów. Dziś na prośbę 25 tysięcy obywateli, którzy podpisali petycję o zniesieniu obowiązkowej matury z matematyki, rozpoczęliśmy w Sejmie dyskusję o tym, jak poprawić sytuację polskich uczniów. Jeszcze jedna wypowiedź tej samej autorki: NIE MA i NIE BYŁO planów całkowitej likwidacji obowiązkowego egzaminu maturalnego z matematyki. (…) Petycja, którą wczoraj rozpatrywaliśmy skłania jednak do refleksji nad losem dzieci i młodzieży z dysfunkcjami, które uniemożliwiają skuteczną naukę tego przedmiotu – a co za tym idzie, zdanie egzaminu maturalnego. To powoduje u tych osób utratę możliwości dalszej edukacji, rozwijania ścieżki kariery na bazie innych talentów, długoterminowy stres, stany depresyjne, zaprzepaszczone marzenia.

Pozwolę sobie przemilczeć imiona i nazwiska obojga polityków, bo nie o personalne komentarze chodzi. Szacunek należy za pochylenie się nad petycją 25 000 osób i pozostaje mieć nadzieję, że obywatelski projekt ustawy podpisany przez 500 000 osób zostanie rozpatrzony z nie mniejszym respektem. Jednak rozczulanie się polityków nad rzekomym bombardowaniem psychiki młodych ludzi uczących się matematyki przez osiem klas szkoły podstawowej i potem cztery lata (w przypadku techników pięć) jest co najmniej nieracjonalne. Matura jest progiem podjęcia studiów wyższych, a nie klasówką, z której można zrezygnować czy potraktować ją z przymrużeniem oka. Nie jest też tajemnicą, że poza siatką godzin matematyki w szkole, bardzo często są dodatkowe lekcje matematyki wpadające przez „zastępstwa”, na „zajęciach wyrównawczych” lub poza szkołą, czyli korepetycje (komercyjne!). Nad sposobem nauczania matematyki należy się dobrze zastanowić, aby szkoła podstawowa, następnie szkoła średnia skutecznie uczyła – także w dziedzinie matematyki. Schemat uczenia „pod maturę” nie pomaga nie tylko w kwestii matematyki, ale jest od wielu lat realną bolączką w liceach i technikach. Jeśli mnie pamięć nie myli, w ramach „deformy” programów nauczania zmieniono od tego roku szkolnego zakres treści także z matematyki. W połączeniu z zakazem prac domowych wpuszczono dzieci i młodzież „w maliny” i z tych zmian należałoby się czym prędzej wycofać.

„Ucz się ucz, bo nauka to potęgi klucz” – mawiało się kiedyś, ale przekonanie w prawdziwość tej maksymy jest systematycznie podkopywane. Edukacja i wychowanie są niezbędne, aby każdy młody człowiek uzyskiwał życiową samodzielność i zdolność do życia wśród innych. Wymagają współdziałania ucznia i jego rodziców oraz nauczyciela, za którym musi stać państwo. Deficyt wiedzy i dezorientacja moralna prowadzą człowieka do niezaradności i indywidualizmu. Politycy, którzy tego nie rozumieją lub wypierają te prawidłowości, nie prowadzą nas ku przyszłości, ale na manowce cywilizacji. Szkoła to wysiłek wchodzenia po prawdę i dobro przez całe życie. W chwili, gdy piszę te słowa świat ogląda wejście czworga astronautów na pokład międzynarodowej stacji kosmicznej. Jest wśród nich Polak, który bez wiedzy i wartości nie sięgnąłby nigdy po gwiazdy.

 

 

Tekst dedykowany dla serwisu wAkcji.24.pl
Tagi: politykarozwój

Podobne Posty

Patriotyzm dnia powszedniego
Kalendarz

Patriotyzm dnia powszedniego

06/11/2025
Wyrwał nas z mocy Szatana
Kalendarz

Wyrwał nas z mocy Szatana – jeśli wierzysz, nie wracaj tam!

30/10/2025
Podróże życia
Kalendarz

Podróże życia

16/09/2025
Następny artykuł
On się bał

„On się bał” – gdy suwerenność staje się naszą siłą

Święty który przestrzegał

Święty, który przestrzegał przed halucynacjami świata

Czasami człowieczeństwo jest zdradzane

„Czasami człowieczeństwo jest zdradzane” – pokój pochodzi od Boga!

Social Media

Polecane

Ostatni zgaszą światło

Ostatni zgaszą światło?

1 rok temu

Kosmodrom Ząbkowice Śląskie

8 lat temu
Oddychaj pięknem

Oddychaj pięknem [VIDEO i FOTO]

1 rok temu
Polska porywana na naszych oczach

Polska porywana na naszych oczach [pisane z niepokojem]

1 rok temu

Instagram

Przemijanie przypomina wiatr. Jest nieustanne i ni Przemijanie przypomina wiatr. Jest nieustanne i nieuchronne. Ponad przemijaniem trwa pamięć. Jest śladem i zapisem. Przemijanie i pamięć są strumieniem tej samej rzeki.
#przemijanie #pamięć #strumień #łańcuch #historia #wieczność
W samo południe, gdy przecinają się nitki ludzk W samo południe, gdy przecinają się nitki ludzkich spraw i strumienie światła, gdy stara doba jest na półmetku, by zmierzać ku początkowi nowej; tam gdzie wszyscy mają swoje indywidualne cele i tam, gdzie jedni ustępują drugim,  by trzeci również znaleźli dla siebie przestrzeń - nie dzieje się nic, co nie byłoby strumieniem, który ma swoje Źródło i swoje Morze. 
✍️ https://kotowicz.pl/moje-ulubione/ 
#punktwyjścia #punktdocelowy #drogi #przemierzanie #podążanie #wychodzenie #dochodzenie #przekraczanie
W epoce iniektowania umysłów fałszem, tatuowani W epoce iniektowania umysłów fałszem, tatuowania uczuć frustracjami, respirowania dusz złudzeniami, odpowiedzią człowieka używającego słowa jest komunikowanie prawdy. 
#myśląc #myślącpolska #media #polityka #ojczyzna #bliżejsłowa
Ojcze, czy słyszysz bicie dzwonów, Echo głosów Ojcze, czy słyszysz bicie dzwonów,
Echo głosów stu tysięcy synów, którzy żegnają się z tobą?
Łzy wyleją się teraz ze Złotego Orła,
Który patrzy jak twoja dusza odchodzi.
Pola i sanktuaria wkrótce będą zalane
Przez solidarność serc.

Przyszedłeś w nasze życia.
Pozostaniesz z nami.
Byłeś oddany do walki,
Do terroru nocy
I wielu zbrodni Kaina.

Czarna Madonna poważnie idzie zimowymi ulicami.
Jasne są kwiaty rozrzucone wokół jej stóp.
Silny jest duch ludzi wzgardzonych.
Ich wolność jest darem od Boga.
Słodkie są dzieci, które posiadają dziedzictwo
Solidarności Serc.

Przyszedłeś w nasze życia.
Pozostaniesz z nami.
Och, wybacz nam nasze winy,
A my wybaczymy
Wiele zbrodni Kaina,
Wiele zbrodni Kaina.

Song Joan Baez „Many crimes of Cain” do filmu „Zabić Księdza” (1988)
#ksiądzjerzy #ksiądzjerzypopiełuszko #męczennik #prawda #kapłanniezłomny
Drogi życia Karola Wojtyły prowadziły do Rzymu. Drogi życia Karola Wojtyły prowadziły do Rzymu. 16 października 1978 roku usłyszeliśmy „Habemus papam…” i ujrzeliśmy Jana Pawła II. Ojciec Święty - nasz ojciec! 
#janpawełii #janpaweł2 #jp2 #ojciecświęty #papieżzpolski
🍁 Złota jesień. Polska jesień. Piękna jesie 🍁 Złota jesień. Polska jesień. Piękna jesień. Jesień roku.
🍁 Doświadczenie jesieni. Jesienność ogarnia. 
🍁 Jesienna nostalgia. Jesienne przeczucia. 
#jesień #autumn #otoño #automne #őszi #podzim #秋天 #შემოდგომა #herfst #herbst #autumnus

Kategorie

  • Fakty
  • Kalendarz
  • Polityka
  • Zapiski

Tematy

#miasto2_0 2061 ANEKS biznes Bliżej Słowa dialog kobieta kultura media patriotyzm polityka refleksje rodzina rozwój społeczność synod w drodze wiara wieś
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Popularne

Patriotyzm dnia powszedniego
Kalendarz

Patriotyzm dnia powszedniego

Dodane przez KK
06/11/2025
0

Patriotyzm jest możliwy bez flag, wzniosłych słów, w mglisty poranek i w chłodny wieczór? Wpływa na wyobrażenia...

Moje ulubione

Moje ulubione

30/10/2025
Wyrwał nas z mocy Szatana

Wyrwał nas z mocy Szatana – jeśli wierzysz, nie wracaj tam!

30/10/2025
Alternatywna i podzielona rzeczywistość

„Alternatywna i podzielona rzeczywistość” – prawda poznana u źródła ma moc zbliżania

25/10/2025
Światło dla wszystkich którzy są w domu

Światło dla wszystkich, którzy są w domu

19/10/2025

Ostatnie wpisy

  • Patriotyzm dnia powszedniego 06/11/2025
  • Moje ulubione 30/10/2025
  • Wyrwał nas z mocy Szatana – jeśli wierzysz, nie wracaj tam! 30/10/2025

Kategorie

  • Fakty
  • Kalendarz
  • Polityka
  • Zapiski

© 2004 - 2023 Kotowicz.pl - myśl | kultura | polityka | patriotyzm | wiara.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Zapiski
  • Fakty
  • Polityka
  • Kalendarz

© 2004 - 2023 Kotowicz.pl - myśl | kultura | polityka | patriotyzm | wiara.