KOTOWICZ.pl
  • Zapiski
  • Fakty
  • Polityka
  • Kalendarz
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Zapiski
  • Fakty
  • Polityka
  • Kalendarz
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
KOTOWICZ.pl
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Home Fakty

„Racjonalne mechanizmy kontrolujące agresję zahamowane” – cywilizacja życia na krawędzi

#BliżejSłowa (67)

KK Dodane przez KK
20/04/2024
w Fakty
0
Racjonalne mechanizmy kontrolujące agresję zahamowane
Udostępnij na FacebookUdostępnij na Twitter

Karuzela pojęć, huśtawka emocji i rollercoaster wartości. Cywilizacja zamieniana w Hyde Park, a relacje międzyludzkie spłaszczane w medialno-biznesowym maglu postpolityki do cienkiej warstwy transakcyjności. Wykorzenieni z gleby historycznego doświadczenia stajemy się roślinkami doniczkowymi podlewanymi jedynie w celach hodowlanych, by stać się jeszcze bardziej efektywnymi konsumentami. Technologie mieniące się nadzieją na lepszą przyszłość już dzisiaj egzystencję człowieka zamieniają w udrękę rozpięcia pomiędzy utopią i dystopią.

Prawa człowieka do niedawna uchodziły za rodzaj „religii”. Jej kultywowanie powierzono ruchom społecznym i partiom politycznym, których presja na ustawodawców i wymiar sprawiedliwości miała zapewnić skuteczną egzekucję kodeksów. Miały w tym pomagać jako czwarta władza media, ale szybko zrodziła się władza piąta, jaką są globalne korporacje (w tym big-tech i big-pharma). Na przełomie XIX i XX wieku, a już szczególnie w wieku XX okazało się, że ludzie masowo (indywidualnie i zbiorowo) powołują się na swoje uprawnienia i swoją zaborczością wymykają się spod rygorów systemów państwowych. Kolejny przełom z wieku XX do XXI wniósł w światową przestrzeń nowy kult przybierający w ostatniej dekadzie charakter sekty. Uczyniono bowiem z przyrody nowy obiekt „praw” jej, a „obowiązków” człowieka. Nie podejmę jednak dzisiaj tego wątku – należałoby powiedzieć „nie wejdę do rwącego strumienia”. „Planeta płonie”?

Jest gorzej i kataklizm grozi gatunkowi ludzkiemu z innej przyczyny, której rodowód jest bliźniaczo podobny do opisanych wyżej. Zagrożenie, jakie zasygnalizuję, w pełni objąć można kategoriami rozumu. Jeśli rozum jest otwarty, pozwala dodawać sobie racji pochodzących z wiary. Gdy jednak rozumowanie ograniczone jest do instrumentalizowania definicji, wówczas zamienia się w walec praw człowieka i buldożer jego naturalnego środowiska.    

  • Człowiek, kimkolwiek jest, osadzony jest zawsze w pewnej rzeczywistości. Tym bardziej należy od razu przypomnieć, że bez względu na uprawianą dyscyplinę, człowiek nauki narażony jest na wszelkiego rodzaju próby „pozyskiwania”. (…) Nierzadko mamy do czynienia z filozofami, którzy chełpią się tym, że żyją w swojej wieży z kości słoniowej, z dala od uwarunkowań zewnętrznych. Częstokroć jednak ulegają w swoich poczynaniach wpływom środowiska, stając się niekiedy „uwierzytelniaczami”, czy wręcz ideologami jakiegoś ustroju politycznego lub chociażby torując takowemu drogę. (…) Filozofia została częściowo wykorzystana przez teoretyków komunizmu, nazizmu, faszyzmu czy wreszcie współczesnych ideologii imperialistycznych.
  • Obserwacje poczynione w materii filozofii odnoszą się również do innych dziedzin. Nierzadko przecież na skutek rewolucji czy zamachu stanu prawnicy przywdziewają szaty obrońców ustrojów totalitarnych. Wystarczy samozwańcza jednostka lub grupa osób, by usłużni prawnicy zabrali się do dzieła tworzenia projektu konstytucji dostosowanej do gustu nowych władców. W ten sposób dostarczają nowemu ustrojowi „fundamentów”, „uzasadnienia” typu „prawnego” i „konstytucyjnego”. W ten sposób (…) przygotowano podstawy prawa nazistowskiego, tworząc prawo legalizujące eliminację jednostek niegodnych życia.
  • Przyglądając się temu od strony socjologów, ekonomistów, inżynierów, fizyków czy chemików, dojdziemy niechybnie do takich samych wniosków. Zauważmy, że im bardziej jest rozwinięta technicznie jakaś dyscyplina, tym większa jest specjalizacja i tym bardziej osoba uprawiająca taką dyscyplinę narażona jest na niebezpieczeństwo manipulacji, „pozyskiwania” przez czynniki, nad którymi nie ma kontroli.

Michel Schooyans, w oparciu o liczącą kilkadziesiąt pozycji bibliografię, podejmuje analizę siedemnastu wybranych aspektów kwestii ochrony prawa do życia ludzi nienarodzonych, w kontekście oddziaływania na postawy i decyzje podejmowane przez polityków. Książka „Aborcja a polityka” wydana w 1990 r. w Kanadzie, a w Polsce w 1992 r. ma tę słabość, że odwołuje się do faktów sprzed ponad 30 lat, ale jest to równocześnie atut. Wtedy właśnie przez Stany Zjednoczone, Kanadę i Europę Zachodnią przetaczała się kolejna fala proaborcyjnej presji na systemy prawne, na kulturę masową i na chrześcijaństwo reprezentowane przede wszystkim przez Kościół rzymsko-katolicki. W pewnym zakresie ówczesną grę pomiędzy rozumem i sumieniem a interesami i ideologiami ukazują filmy „Wyrok na niewinnych” z 2021 r. oraz „Niemy krzyk” z 1984 r.

Nota bene to właśnie w tym okresie w Polsce uchwalono „kompromis aborcyjny”. Na bazie ustawy przyjętej w 1993 r. do dzisiaj stronnicy środowisk progresywnych systematycznie drążą skałę prawnej ochrony życia ludzkiego od poczęcia. Ponad 200-stronicowa książka „Aborcja i polityka” jest bezemocjonalnym studium nad procesami przesterowywania świadomości decydentów na każdym etapie rozstrzygania o tym, czy człowiek będzie żył, czy też życia zostanie pozbawiony.

  • Społeczeństwo nasze pozostaje w ścisłej zależności od odkryć naukowych, wydajności, produkcji, reklamy i konsumpcji i marnotrawstwa. (…) Człowiek wyzwolony z ograniczeń narzuconych przez niedostatek, wpada z kolei w uzależnienie od obfitości dóbr świata rozwiniętego. Podporządkowuje się w ten sposób nauce i technice, które uważał za środek do wyzwolenia się. Perfekcja techniczna okazuje się więc dwuznaczna: albo pozwala rozwinąć odpowiedzialny zmysł tworzenia, albo tłamsi wolność poprzez prometejskie zachłyśnięcie się nią.
  • W takim kontekście z dnia na dzień maleje margines osobistego wyboru. Reklamowy „masaż” dostarcza wygodnych, racjonalnych uzasadnień dla dokonującej się agresji: dominacja innych zwać się będzie konkurencją, opanowanie przyrody zaś zasłuży na miano postępu technicznego. Racjonalne mechanizmy mające kontrolować agresję są w ten sposób zahamowane. (…) Spodziewane dziecko jest wówczas traktowane na równi z jakimkolwiek dobrem konsumpcyjnym – decydujemy się na nie lub nie, niczym na telewizor lub samochód. Jeśli go nie chcemy, poddajemy się po prostu „zabiegowi”.
  • Chęć liberalizacji prawa do aborcji można wytłumaczyć tylko w odniesieniu do ogólnego klimatu, w którym żyjemy, gdzie fascynacja dobrami konsumpcyjnymi i techniką może całkowicie nami zawładnąć. (…) Z innej strony, człowiek upojony stopniem opanowania wiedzy i techniki doprowadza do uśpienia własnego zmysłu odpowiedzialności. Ta podwójna dominacja dąży do upowszechnienia poglądu, że siła stanowi o prawie. Człowiek nabiera w ten sposób przekonania, że jest panem własnego losu, a tym samy losu swojego bliźniego.

To rozważanie nie jest – jak pewnie dało się dostrzec – replikowaniem motywów debat i starć, jakich pełno jest w przestrzeni publicznej wokół racji przemawiających za „pro-life”. Zwolennicy „pro-choice” stosunkowo skutecznie przenieśli pole dyskursu na domeny pozornie tylko pozwalające obiektywnie przesądzać o tym, czy nienarodzony człowiek może się urodzić lub nie. Tak zwane „prawa kobiet” czy negocjowanie długości linii czasu dzielącej punkt poczęcia człowieka od punktu, w którym miałby się stać człowiekiem (wyimaginowane 12 tygodni jest tego symbolem), a więc jego życie stawałoby się nienaruszalne, to tylko niektóre z płaszczyzn, na jakich dochodzi do spektakularnego kreślenia frontu podziału i jego konsekwencji. Ramy mojej wypowiedzi musiałyby się rozciągać w nieskończoność, aby objąć wszelkie wykluczenia, jakie są insynuowane lub praktykowane, aby wymusić zgodę na arbitralny śmiercionośny wyrok na bezbronną i niewinną istotę ludzką.

Zwróćmy raczej, proszę, uwagę na fakt, że mowa jest o absolutnie wyjątkowym fenomenie życia człowieka. Zauważmy, że z teoretycznej pozycji nauki, prawa czy filozofii – co wykazałem na cytowanych przykładach – da się nagiąć każdą definicję lub pozbawić ją faktycznego sensu, aby prawo mogło być „prawem do przemocy”. Z kolei praktyczny punkt widzenia podlega wielorakim subiektywizmom wyostrzanym panującymi w świecie trendami. Może więc być i bywa zakłócony albo nawet skażony toksynami egoizmu i indywidualizmu.

 

Rozdwojenie, jakiemu człowiek ulega / ulegamy, wdając się w kwestionowanie fundamentów tego prawa, z którego skwapliwie sam korzysta / sami korzystamy, jest prostą drogą do kataklizmu. To prawo do życia. Prawo, którego skrzętnie chronimy. Prawo, którego jedno naruszenie stwarza precedens do następnych wyłomów, aż wreszcie tama runie. Życie stanie się towarem, gdy przestanie być prawem człowieka. Nie będzie już cywilizacji życia. Nie będzie już cywilizacji!

 

 

  • TERAZ: Michel Schooyans, Aborcja a polityka, Instytut Jana Pawła II KUL, Lublin, 1991
  • POPRZEDNIO: Przekroczyć próg nadziei. Jan Paweł II odpowiada na pytania Vittoria Messoriego, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 1994
  • W CYKLU #BLIŻEJ SŁOWA: Dziękuję za przeczytanie publikacji. Przekaż ją dalej, jeśli uważasz, że warto. Odpowiedz, jeśli chcesz i możesz, w publicznym komentarzu lub prywatnej wiadomości.
Tagi: Bliżej Słowadialogpolitykarodzina

Podobne Posty

Alternatywna i podzielona rzeczywistość
Fakty

„Alternatywna i podzielona rzeczywistość” – prawda poznana u źródła ma moc zbliżania

25/10/2025
24 godziny na dobę… 7 dni w tygodniu…
Fakty

24 godziny na dobę… 7 dni w tygodniu…

26/09/2025
Komunikacja na rzecz lepszego świata
Fakty

Komunikacja na rzecz lepszego świata – „filozofia mediów” według Leona XIV

04/09/2025
Następny artykuł
Osoby niegodne zaufania

„Osoby niegodne zaufania” – o kim mowa?

Nie będziesz korzystał z antykruchości kosztem kruchości innych

„Nie będziesz korzystał z antykruchości kosztem kruchości innych” – nowa postać prawdy

Układać się ze światem czy układać świat

Układać się ze światem czy układać świat?

Social Media

Polecane

Symbole mają znaczenie

7 lat temu
To co naprawdę jest rzeczywiste

„To, co naprawdę jest rzeczywiste” – mistyka oczekiwania

2 lata temu
Polska ma wroga

Polska ma wroga!

2 lata temu

Anno Domini 2019

7 lat temu

Instagram

Przemijanie przypomina wiatr. Jest nieustanne i ni Przemijanie przypomina wiatr. Jest nieustanne i nieuchronne. Ponad przemijaniem trwa pamięć. Jest śladem i zapisem. Przemijanie i pamięć są strumieniem tej samej rzeki.
#przemijanie #pamięć #strumień #łańcuch #historia #wieczność
W samo południe, gdy przecinają się nitki ludzk W samo południe, gdy przecinają się nitki ludzkich spraw i strumienie światła, gdy stara doba jest na półmetku, by zmierzać ku początkowi nowej; tam gdzie wszyscy mają swoje indywidualne cele i tam, gdzie jedni ustępują drugim,  by trzeci również znaleźli dla siebie przestrzeń - nie dzieje się nic, co nie byłoby strumieniem, który ma swoje Źródło i swoje Morze. 
✍️ https://kotowicz.pl/moje-ulubione/ 
#punktwyjścia #punktdocelowy #drogi #przemierzanie #podążanie #wychodzenie #dochodzenie #przekraczanie
W epoce iniektowania umysłów fałszem, tatuowani W epoce iniektowania umysłów fałszem, tatuowania uczuć frustracjami, respirowania dusz złudzeniami, odpowiedzią człowieka używającego słowa jest komunikowanie prawdy. 
#myśląc #myślącpolska #media #polityka #ojczyzna #bliżejsłowa
Ojcze, czy słyszysz bicie dzwonów, Echo głosów Ojcze, czy słyszysz bicie dzwonów,
Echo głosów stu tysięcy synów, którzy żegnają się z tobą?
Łzy wyleją się teraz ze Złotego Orła,
Który patrzy jak twoja dusza odchodzi.
Pola i sanktuaria wkrótce będą zalane
Przez solidarność serc.

Przyszedłeś w nasze życia.
Pozostaniesz z nami.
Byłeś oddany do walki,
Do terroru nocy
I wielu zbrodni Kaina.

Czarna Madonna poważnie idzie zimowymi ulicami.
Jasne są kwiaty rozrzucone wokół jej stóp.
Silny jest duch ludzi wzgardzonych.
Ich wolność jest darem od Boga.
Słodkie są dzieci, które posiadają dziedzictwo
Solidarności Serc.

Przyszedłeś w nasze życia.
Pozostaniesz z nami.
Och, wybacz nam nasze winy,
A my wybaczymy
Wiele zbrodni Kaina,
Wiele zbrodni Kaina.

Song Joan Baez „Many crimes of Cain” do filmu „Zabić Księdza” (1988)
#ksiądzjerzy #ksiądzjerzypopiełuszko #męczennik #prawda #kapłanniezłomny
Drogi życia Karola Wojtyły prowadziły do Rzymu. Drogi życia Karola Wojtyły prowadziły do Rzymu. 16 października 1978 roku usłyszeliśmy „Habemus papam…” i ujrzeliśmy Jana Pawła II. Ojciec Święty - nasz ojciec! 
#janpawełii #janpaweł2 #jp2 #ojciecświęty #papieżzpolski
🍁 Złota jesień. Polska jesień. Piękna jesie 🍁 Złota jesień. Polska jesień. Piękna jesień. Jesień roku.
🍁 Doświadczenie jesieni. Jesienność ogarnia. 
🍁 Jesienna nostalgia. Jesienne przeczucia. 
#jesień #autumn #otoño #automne #őszi #podzim #秋天 #შემოდგომა #herfst #herbst #autumnus

Kategorie

  • Fakty
  • Kalendarz
  • Polityka
  • Zapiski

Tematy

#miasto2_0 2061 ANEKS biznes Bliżej Słowa dialog kobieta kultura media patriotyzm polityka refleksje rodzina rozwój społeczność synod w drodze wiara wieś
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Popularne

Płomienie trawiły mury
Kalendarz

Płomienie trawiły mury, ale nie zniweczyły siły ducha

Dodane przez KK
09/11/2025
0

Pożar świątyni, której mury i ołtarze przesycone są historią ducha i duchem historii, wielu z nas może...

Patriotyzm dnia powszedniego

Patriotyzm dnia powszedniego

06/11/2025
Moje ulubione

Moje ulubione

30/10/2025
Wyrwał nas z mocy Szatana

Wyrwał nas z mocy Szatana – jeśli wierzysz, nie wracaj tam!

30/10/2025
Alternatywna i podzielona rzeczywistość

„Alternatywna i podzielona rzeczywistość” – prawda poznana u źródła ma moc zbliżania

25/10/2025

Ostatnie wpisy

  • Płomienie trawiły mury, ale nie zniweczyły siły ducha 09/11/2025
  • Patriotyzm dnia powszedniego 06/11/2025
  • Moje ulubione 30/10/2025

Kategorie

  • Fakty
  • Kalendarz
  • Polityka
  • Zapiski

© 2004 - 2023 Kotowicz.pl - myśl | kultura | polityka | patriotyzm | wiara.

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Zapiski
  • Fakty
  • Polityka
  • Kalendarz

© 2004 - 2023 Kotowicz.pl - myśl | kultura | polityka | patriotyzm | wiara.