\nWszed\u0142em do katedry. By\u0142o jeszcze kilka minut do Mszy \u015bwi\u0119tej. \u00a0Panowa\u0142a charakterystyczna dla takich moment\u00f3w mieszanka nabo\u017cnej ciszy i szmeru zajmowania miejsc. Zwyk\u0142y dzie\u0144 w tygodniu, zatem przybywaj\u0105cy do \u015bwi\u0105tyni znale\u017ali si\u0119 tu zapewne bardziej z wewn\u0119trznej potrzeby ni\u017c dla spe\u0142nienia powinno\u015bci.<\/strong><\/h4>\n<\/blockquote>\n
<\/p>\n
Zwyk\u0142o si\u0119 bowiem traktowa\u0107 obecno\u015b\u0107 na niedzielnej czy \u015bwi\u0105tecznej Mszy \u015bwi\u0119tej jako wym\u00f3g trzeciego nakazu Dekalogu i drugiego przykazania ko\u015bcielnego. S\u0142usznie zreszt\u0105, \u017ce mamy te przepisy, bo kto wie, co cz\u0142owiekowi przysz\u0142oby na my\u015bl, gdyby mia\u0142 sam sobie regulowa\u0107 ramy religijno\u015bci. Do \u015bwi\u0105tyni przychodzi si\u0119, bo to miejsce \u015bwi\u0119te. To tak\u017ce przestrze\u0144 wy\u0142\u0105czona w pewnym przynajmniej stopniu z potoku bie\u017c\u0105cego \u017cycia. Cokolwiek si\u0119 bowiem dzieje \u201ew \u015bwiecie\u201d, to w ko\u015bciele o okre\u015blonej porze jest nabo\u017ce\u0144stwo, ca\u0142y czas pali si\u0119 wieczna lampka sygnalizuj\u0105ca wchodz\u0105cym, \u017ce gdzie jak gdzie, ale tutaj nigdy nie s\u0105 sami.<\/p>\n
Ta w\u0142a\u015bnie wiadomo\u015b\u0107 i \u015bwiadomo\u015b\u0107 z niej wynikaj\u0105ca, przenikaj\u0105 cz\u0142owieka. To jest wiadomo\u015b\u0107 niezmiennie g\u0142oszona przez Ko\u015bci\u00f3\u0142. I to jest \u015bwiadomo\u015b\u0107 ulegaj\u0105ca przemianom pokoleniowym i indywidualnym. Nawet mijaj\u0105c gmach wielkiej katedry czy ma\u0142ej kapliczki ludzie wiedz\u0105, \u017ce to jest miejsce inne od innych. Katolik czy ateista, widz\u0105c bry\u0142\u0119 \u015bwi\u0105tyni i s\u0142ysz\u0105c dzwony ko\u015bcielne, zdaj\u0105 sobie spraw\u0119, \u017ce maj\u0105 do czynienia z rzeczywisto\u015bci\u0105 wiary. Dla obu to jest inne do\u015bwiadczenie, ale obiektywnie ono jest.<\/p>\n
<\/p>\n
\nZacz\u0119\u0142a si\u0119 Msza \u015bwi\u0119ta. Ksi\u0105dz przy o\u0142tarzu celebruj\u0105c liturgi\u0119 w\u0142\u0105cza\u0142 si\u0119 s\u0142owami i gestami w ofiar\u0119 Jezusa Chrystusa. Patrz\u0105c na sprawowan\u0105 Eucharysti\u0119 i s\u0142uchaj\u0105c jej znajdowa\u0142em si\u0119 w promieniowaniu duchowej energii sprowadzanej moc\u0105 sakramentu kap\u0142a\u0144stwa. Przed duchownym na o\u0142tarzu znajdowa\u0142 si\u0119 krzy\u017c, a wi\u0119c wierni i ksi\u0105dz, byli\u015bmy zwr\u00f3ceni ku Panu.<\/strong><\/h4>\n<\/blockquote>\n
<\/p>\n
Przemiana chleba w Cia\u0142o i wina w Krew Jezusa Chrystusa powoduje, \u017ce Msza \u015bwi\u0119ta niesko\u0144czenie wyrywa cz\u0142owieka i jego \u015bwiat z okow\u00f3w sko\u0144czono\u015bci. Nie jestem gdziekolwiek\u2026, nie jestem na jakim\u015b spotkaniu\u2026, nie koncentruj\u0119 si\u0119 na kimkolwiek innym\u2026 ni\u017c Jezus. To w\u0142a\u015bciwie jedyny pow\u00f3d, dla kt\u00f3rego wkraczam w przestrze\u0144 sacrum. Nic i nikt inny nie motywuje mnie, abym na kolanach wpatrywa\u0142 si\u0119 w o\u0142tarz. Gdyby to mia\u0142o by\u0107 co\u015b innego ni\u017c \u017cywa obecno\u015b\u0107 Jezusa, w\u00f3wczas racje przemawiaj\u0105ce za tym, by w tym uczestniczy\u0107 sta\u0142yby si\u0119 szcz\u0105tkiem obecnej inspiracji do przyj\u015bcia na Msz\u0119 \u015bwi\u0119t\u0105.<\/p>\n
Wszystko inne w Ko\u015bciele jest drugim, trzecim i kolejnymi krokami, po tym pierwszym, jaki katolik czyni kl\u0119cz\u0105c i milcz\u0105c z uwielbienia przez naprawd\u0119 obecnym i ofiaruj\u0105cym si\u0119 Jezusem! Targaj\u0105 mn\u0105 sprzeczne my\u015bli i uczucia, gdy zdaj\u0119 sobie spraw\u0119, \u017ce nie potrafi\u0119 do tego przekona\u0107 ludzi oboj\u0119tnych, a jeszcze bardziej niech\u0119tnych wierze. Odczuwam wewn\u0119trzn\u0105 rozpacz i \u017ca\u0142uj\u0119, gdy sam nie do\u015b\u0107 g\u0142\u0119boko uznaj\u0119 owoce Przeistoczenia. Gdy zdaj\u0119 sobie spraw\u0119 ilu ludzi ignoruje t\u0119 prawd\u0119 lub czyni z niej przedmiot antykultu, jestem rozdarty nie mniej. Wierz\u0119, \u017ce zbawcza moc ofiary Jezusa obejmuje ka\u017cdego cz\u0142owieka, ale dotkn\u0105\u0107 mo\u017ce tylko za ludzkim przyzwoleniem.<\/p>\n
<\/p>\n
\nPo b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwie i rozes\u0142aniu co\u015b wi\u0119cej, ni\u017c tylko \u015bwiece na o\u0142tarzu i \u015bwiat\u0142a, jakby przygas\u0142y wok\u00f3\u0142. Zn\u00f3w zapanowa\u0142 typowy szmerek wbijaj\u0105cy si\u0119 w cisz\u0119 modlitwy po Mszy \u015bwi\u0119tej. Jakie\u015b kobiety poprawia\u0142y kwiaty na o\u0142tarzu w jednej z bocznych kaplic. Kto\u015b inny stara\u0142 si\u0119 wyciszy\u0107 brz\u0119cz\u0105cy nagle telefon kom\u00f3rkowy. Pobrzmiewa\u0142 p\u0119k kluczy z zakrystii. Przez witra\u017ce za o\u0142tarzem g\u0142\u00f3wnym i przeciwleg\u0142ymi do niego za instrumentarium organowym przebija\u0142o si\u0119 mocno \u015bwiat\u0142o \u015bwiata zewn\u0119trznego.<\/strong><\/h4>\n<\/blockquote>\n
<\/p>\n