Nie pisz\u0119 tu recenzji. Nie chc\u0119 uprawia\u0107 werbalnej szermierki. <\/strong><\/p>\n Nie zak\u0142adam, \u017ce kompromis jest mo\u017cliwy, bo mowa o faktach minionych, na kt\u00f3re ju\u017c nie mamy wp\u0142ywu, cho\u0107 mo\u017cemy je odczytywa\u0107. Nie traktuj\u0119 czytaj\u0105cych te s\u0142owa inaczej, ni\u017c z szacunkiem, wi\u0119c ufam, \u017ce przyjm\u0105 t\u0119 wypowied\u017a z uwag\u0105.<\/p>\n Jej temperatura geometrycznie ro\u015bnie wraz z kalendarzow\u0105 blisko\u015bci\u0105 zdarze\u0144. Reakcje nabieraj\u0105 niejako pr\u0119dko\u015bci \u015bwiat\u0142a, gdy dyskurs dotyczy os\u00f3b lub \u015brodowisk znanych bezpo\u015brednio jego uczestnikom, w kt\u00f3re te\u017c byli lub s\u0105 zaanga\u017cowani \u2013 jawnie i skrycie.<\/p>\n Tak dzia\u0142o si\u0119 kilka tygodni temu, gdy widoczne i s\u0142yszalne by\u0142y po\u0142ajanki polityk\u00f3w, rezolucje \u201em\u0142odzie\u017cowych rad\u201d, przypominaj\u0105ce samokrytyk\u0119 deklaracje dyrektor\u00f3w i nauczycieli, tyrady dziennikarzy i publicyst\u00f3w w publikacjach, kt\u00f3rych tytu\u0142y ociera\u0142y si\u0119 nawet o wulgarno\u015b\u0107, zaskakuj\u0105ce mia\u0142ko\u015bci\u0105 dywagacje ze strony os\u00f3b z kr\u0119gu publicznego zaufania wynikaj\u0105cego z tytu\u0142\u00f3w naukowych, \u017cyciowego dorobku czy popularno\u015bci. To wszystko przybra\u0142o posta\u0107 masowego emocjonalnego spazmu. Dosz\u0142o nawet do publicznego palenia egzemplarzy ksi\u0105\u017cki lub mielenia jej w niszczarkach, co nie mog\u0142o si\u0119 kojarzy\u0107 pozytywnie nikomu racjonalnie my\u015bl\u0105cemu!<\/p>\n Wok\u00f3\u0142 podr\u0119cznika \u201eHistoria i tera\u017aniejszo\u015b\u0107. 1945 \u2013 1979\u201d adresowanego do lice\u00f3w i technik\u00f3w, w mediach okre\u015blanych jako spo\u0142eczno\u015bciowe, ale te\u017c w przekazach wp\u0142ywowych o\u015brodkach kszta\u0142towania zbiorowych nastroj\u00f3w wybi\u0142o\u2026 szambo nienawi\u015bci wobec ka\u017cdego, kto o\u015bmieli\u0142 si\u0119 wyrazi\u0107 w\u0142asn\u0105 opini\u0119. Autora ksi\u0105\u017cki prof. Wojciecha Roszkowskiego ods\u0105dzano od czci i wiary, zamiast podj\u0105\u0107 polemik\u0119, a przede wszystkim podzi\u0119kowa\u0107 za podj\u0119cie wysi\u0142ku oddania m\u0142odzie\u017cy, nauczycielom i rodzicom przewodnika po historii i tera\u017aniejszo\u015bci.<\/p>\n Wyrywane z kontekstu etycznego i praktycznego fragmenty zda\u0144, miksowane dla uzyskania efektu emocjonalnego szanta\u017cu, nie sta\u0142y si\u0119 nawet boksersk\u0105 r\u0119kawic\u0105 argument\u00f3w, bo okaza\u0142y si\u0119 by\u0107 w istocie propagandow\u0105 maczug\u0105. Frazy wyg\u0142aszane czy pisane bez przeczytania nieco ponad 500 stron nasyconych tre\u015bci\u0105 (w tym aktywnymi odno\u015bnikami do zasob\u00f3w cyfrowych) z g\u00f3ry nale\u017ca\u0142o uzna\u0107 za tendencyjne. W podr\u0119czniku nie ma bowiem ani jednego rozdzia\u0142u, akapitu czy nawet jednego zdania kt\u00f3ry sta\u0142yby w sprzeczno\u015bci z historycznymi faktami. Co ciekawe, trudno znale\u017a\u0107 w lawinie komentarzy jakiekolwiek licz\u0105ce si\u0119 przypadki kwestionowania okoliczno\u015bci zdarze\u0144 czy proces\u00f3w skrupulatnie zrelacjonowanych przez Autora. Mo\u017ce zatem konkluzje aplikowane przez prof. Wojciecha Roszkowskiego na kolejnych stronach podr\u0119cznika s\u0105 powodem ostracyzmu?<\/p>\n Gdyby bowiem \u201ewbija\u0142 do g\u0142\u00f3w\u201d m\u0142odym ludziom jedynie teksty czy daty, oznacza\u0142oby to pedagogiczn\u0105, a nawet intelektualn\u0105 pora\u017ck\u0119. Je\u015bli nawet sprawdziany lub egzaminy by\u0142yby zaliczane, to z edukacj\u0105 i wychowaniem mia\u0142oby tyle wsp\u00f3lnego, co lato z zim\u0105. W \u017cadnym zreszt\u0105 z przedmiot\u00f3w nauczanych w wieloletnim cyklu edukacji (od nauki pisania, czytania, liczenia, po przekazywanie zasob\u00f3w informacji z rozmaitych dziedzin czy wdra\u017canie praktycznych umiej\u0119tno\u015bci) nie chodzi przecie\u017c tylko o \u201ezmagazynowanie\u201d poj\u0119\u0107 w pami\u0119ci uczennicy czy ucznia. Rzecz w tym, aby to wszystko sumowa\u0142o si\u0119 w zdolno\u015b\u0107 aplikowania zdobytej wiedzy w \u017cyciu doros\u0142ego cz\u0142owieka, kt\u00f3re by\u0142o, jest i b\u0119dzie zbiorem odniesie\u0144 do innych ludzi oraz do zastanych okoliczno\u015bci.<\/p>\n \u201eHistoria i tera\u017aniejszo\u015b\u0107. 1945 \u2013 1979\u201d to ksi\u0105\u017cka, a wi\u0119c mo\u017cna \u2013 a ze swojej strony dodam, \u017ce warto \u2013 przeczyta\u0107. Je\u015bli czyta\u0107, to ze zrozumieniem, a wi\u0119c konfrontuj\u0105c fakty (skoro mowa o historii) i argumenty (gdy obracamy si\u0119 wok\u00f3\u0142 tera\u017aniejszo\u015bci). Lektura \u2013 bez z g\u00f3ry przyjmowanych za\u0142o\u017ce\u0144 ideologicznych (bo s\u0105 zaprzeczeniem intelektualnej otwarto\u015bci) z uwzgl\u0119dnieniem wyznawanego systemu warto\u015bci (stanowi\u0105cego symptom spo\u0142ecznej dojrza\u0142o\u015bci) \u2013 otwiera przestrze\u0144 dialogu.<\/p>\n <\/p>\n Rozwa\u017cania w cyklu \u201eBli\u017cej S\u0142owa”: Wojciech Roszkowski, Historia i tera\u017aniejszo\u015b\u0107 1945 \u2013 1979. Podr\u0119cznik dla lice\u00f3w i technik\u00f3w, tom 1. Wydawnictwo \u201eBia\u0142y Kruk\u201d, Krak\u00f3w 2022 \/ \u00a025.09.2023 \/ sudeckiefakty.pl<\/span><\/p>\n \n","protected":false},"excerpt":{"rendered":" Nie pisz\u0119 tu recenzji. Nie chc\u0119 uprawia\u0107 werbalnej szermierki. Nie zak\u0142adam, \u017ce kompromis jest mo\u017cliwy, bo mowa o faktach minionych, na kt\u00f3re ju\u017c nie mamy wp\u0142ywu, cho\u0107 mo\u017cemy je odczytywa\u0107. Nie traktuj\u0119 czytaj\u0105cych te s\u0142owa inaczej, ni\u017c z szacunkiem, wi\u0119c ufam, \u017ce przyjm\u0105 t\u0119 wypowied\u017a z uwag\u0105. Kreowany (od wewn\u0105trz i z zewn\u0105trz polskiej wsp\u00f3lnoty […]<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":3022,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_exactmetrics_skip_tracking":false,"_exactmetrics_sitenote_active":false,"_exactmetrics_sitenote_note":"","_exactmetrics_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[79,17,24],"class_list":["post-3021","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-fakty","tag-blizej-slowa","tag-patriotyzm","tag-spolecznosc"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3021"}],"collection":[{"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=3021"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3021\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":3023,"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/3021\/revisions\/3023"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/3022"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=3021"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=3021"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/kotowicz.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=3021"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}\n
\n
\n
\n
\n